Blog

Een kijkje in de geschiedenis van SOO

vrijdag 20 november 2020

Het is betoverend om te zien hoe innovatief het jonge brein soms kan zijn. De ondernemingsplannen die de kinderen tijdens de Masterclasses van Stichting Ontluikend Ondernemen (SOO) bedenken, zijn hier een goed voorbeeld van. Maar terwijl die ideeën worden bedacht tijdens de Masterclasses, is het interessant om eens te kijken waar het idee voor de stichting zelf vandaan is gekomen.

Brainstormsessies

Het idee voor SOO is oorspronkelijk ontstaan bij het interim-managementbureau Enforz. Het bureau was op zoek naar een invulling voor het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid en zocht naar een manier om hun netwerk meer te betrekken bij het bureau zelf. Het primaire idee was om de interim-managers in het netwerk te trainen op het gebied van management en bijpassende onderwerpen en thema’s. Maar tijdens een gesprek hierover riep de artdirector van Enforz: “Docendo discimus.” Hij zette het concept op z’n kop en zei: “Waarom zetten we de interim-managers niet zelf voor de klas?”

Peter Reijns, een van de initiatiefnemers van SOO, nam het idee mee naar huis. Hij sprak enthousiast over de ideeën aan tafel tijdens het avondeten. Zijn vrouw, die in het primair onderwijs werkt, stelde voor dat hij ging praten met een paar van haar collega’s van school. Heel natuurlijk en op een soepele manier werd er zo een bruggetje gelegd naar de basisschool Herman Gorter in Zaandam. “Tijdens het gesprek met enkele leerkrachten van de basisschool vroeg een hen: ‘Waarom geven jullie geen “Masterclasses” op het terrein waar jullie goed in zijn?’ Door die vraag ging de groep verder brainstormen over ondernemersplannen, financiële paragrafen en meer,” vertelt Peter.

Zelfontworpen lesplan

“De volgende stap was het bedenken van een lesplan. Zoals een echte ondernemer dat doet, ontwierp Enforz dit lesplan door verschillende manieren uit te proberen en te beginnen met lesgeven: samen denken en durven doen.”
Theo Verstraten, senior-manager bij Enforz, stapte voor de klas met een opgeknipte en opgepoetste versie van het canvasmodel en testte verschillende aanpakken uit. Dit resulteerde in het uiteindelijke lesplan van Stichting Ontluikend Ondernemen.

Van een idee naar een lesprogramma op tientallen scholen

Na één jaar gaf SOO al Masterclasses aan zeven basisschoolklassen. Dat getal groeide en groeide en inmiddels worden de Masterclasses van SOO aan meer dan 100 klassen gegeven. Omdat het al snel duidelijk werd dat SOO veel groter was dan een klein initiatief, splitste Ontluikend Ondernemen in zijn tweede jaar af van Enforz en is deze in zijn eigen stichting ondergebracht. Dit gaf SOO de mogelijkheid om door te groeien en sponsoren binnen te halen. Een van de eerste sponsoren waren Enforz, ROUTZ, gemeente Zaanstad en de Rabobank. Inmiddels steunen ook particulieren dit initiatief.

Een uniek initiatief

Peter heeft zelf als Master ook meerdere keren voor de klas gestaan en heeft de groei van SOO ervaren als iets bijzonders. “Wat typerend is aan SOO, is de manier hoe deze zijn lessen over ondernemerschap aanpakt. Zo organiseert SOO bijvoorbeeld ieder jaar een finale waarin verschillende groepjes de strijd om het beste ondernemingsplan aangaan. Om een plek in deze finale te veroveren, maken de kinderen een elevator pitch in de vorm van een filmpje dat zij op hun sociale media plaatsen. Met deze filmpjes proberen de kinderen zo veel mogelijk hits te scoren. Iedere hit is namelijk een punt waard en hoe meer punten je scoort, hoe meer kans je hebt om terecht te komen in de finale.”

Bovendien dienen de kinderen een ondernemingsplan in en maken zij een bedrijfsprofiel aan op een gesloten website. Een selectiecommissie bekijkt vervolgens het werk van de kinderen en beslist welke zeven groepjes er uiteindelijk doorgaan naar de finale. Wat SOO daarnaast bijzonder maakt, is dat zij de kinderen zelf laten kiezen wat voor bedrijf zij willen oprichten. Hierdoor komen de meest creatieve ondernemingsplannen voorbij, zoals bijvoorbeeld spelletjesmiddagen met ouderen om eenzaamheid tegen te gaan of een douche met timer zodat je niet langer dan vijf minuten doucht.

SOO houdt er naast zijn lessen tevens een hele boel grappige en interessante verhalen aan over. Zo zette een van de winnaars ooit een pop-up tent op in de Verkade fabriek in Zaandam en verkochten zij zo veel tosti’s, dat ze niet wisten wat ze met de winst aan moesten. 

Dat in tegenstelling tot de winnaars in 2016. Zij pitchten hun ondernemingsplan voor 500 ondernemers en investeerder in de Lichtfabriek in Haarlem tijdens het programma Present Your Startup. Peter vertelt: “Het was geweldig, want de pitch van de kinderen deed helemaal niet onder aan de verhalen van de grote mensen.” Jort Kelder, die het programma presenteerde, vroeg aan de kinderen: “Begrijp ik nou goed dat jullie helemaal geen geld voor jezelf overhouden?” Een van de kinderen antwoordde daarop: “Maar dat hoeft ook helemaal niet, want we hebben zelf niet zo veel nodig. We wonen namelijk nog thuis bij onze ouders.”

Peter vertelt dat hij hoopt dat er in de toekomst op veel basisscholen een plek ontstaat voor SOO en dat veel ondernemers zich – net als hijzelf – inzetten om als Master voor de klas te staan. Zo hoopt hij dat de stichting meehelpt aan een sterker ondernemend Nederland door al vroegtijdig een zaadje te planten bij de kinderen en hen te laten zien hoe opwindend ondernemen kan zijn. En dat onder het motto: ONDERNEMEN IS HET NIEUWE GAMEN.

Dus ondernemers: wil jij meehelpen om Nederland sterker ondernemend te maken? Onderneem dan actie! Sluit je nu aan bij Stichting Ontluikend Ondernemen!