Blog

Is ondernemen het nieuwe gamen?

donderdag 1 april 2021

De typische ondernemersvaardigheden, de 21ste eeuwse vaardigheden, bieden een goede basis voor een grondige blik in de spiegel. In een zoektocht naar de eigen kwaliteiten, waarmee wij in de Masterclass Ontluikend Ondernemen werken, merk je de afhankelijkheid van de ander. In 2011 leerde Theo Verstraten de oprichter van Enforz, Peter Reijns, kennen. Vanuit Enforz namen zij in 2014 het initiatief tot de opstart van de Masterclass Ontluikend Ondernemen voor basisschoolleerlingen, als mvo-activiteit. Waarom vindt hij het zo belangrijk dat de jongere generatie kennis maakt met ondernemen? Theo vertelt.

Wapenen tegen een onduidelijk toekomst

Zoals mede-oprichter Peter vertelde, kwam het initiatief voor de stichting voort uit een brainstorm. Een brainstorm over hoe het interim-management bureau maatschappelijk verantwoord kon ondernemen. Daar kwam een programma uit waarbij het mes aan twee kanten snijdt:

  • Ondernemers uit het netwerk van Enforz worden in de gelegenheid gesteld zich in hun woonplaats of werkomgeving maatschappelijk verantwoord te positioneren door een basisschool te adopteren en daar als master een Masterclass aan te bieden. 

  • De leerlingen van groep 7 en 8 gaan tijdens het Masterclass-programma direct aan de slag gaan met 21ste eeuwse vaardigheden, zoals creatief denken, het oplossen van problemen, communiceren, oplossingsgericht denken, omgevingsbewustzijn en samenwerken.

“Ondernemen is het omarmen van de eigen verantwoordelijkheid voor het genereren van iets nieuws.”

21e eeuwse vaardigheden

 

 

 

 

 

 

Er wordt een groot beroep gedaan op de eigen inbreng. De leerlingen maken gezamenlijk de keuze voor het opstarten van een bedrijf en ondervinden alle facetten die daarbij komen kijken. Lees hoe onze Master Robbert dit heeft ervaren. 

Voor Theo zit er nog een reden achter het opzetten van de Masterclass.

“De achterliggende gedachte is dat er veel banen opgevuld worden doordat de productie in lagelonenlanden wordt gedaan. Ook automatisering en artificiële intelligentie heeft veel  invloed op de werkgelegenheid. Dus hoe kunnen de kinderen van groep 7 en 8 zich wapenen tegen die onduidelijke toekomst? Door ze van jongs af aan kennis te laten nemen van ondernemen en hen hun eigen competenties te leren inzetten. Iedereen zal steeds meer bewust moeten worden van de eigen competenties, de eigen sterke en zwakke punten. En leren om daarmee te dealen en met die inzichten voordelen te behalen.

Wat voor ondernemer ben jij?

Een ondernemer is eigenlijk iemand die goed is in het verbinden van draadjes. Voor iedere klus weet hij/zij waar de expertise te vinden. Voorwaarde voor een ondernemer is in ieder geval dat je risico’s aandurft. Dat je de spanning van het wel of niet actief zijn aan kunt en dat je bezig bent met de volgende fase als de klussen niet voor het oprapen liggen. Volgens Theo is er wel verschil tussen veel ondernemers.

  • In ondernemersland bulkt het van de wens-ondernemers. Mensen die hun mond vol hebben van ondernemen, maar de risico’s ervan graag afwentelen op een achtervanger. Dat wordt mede ingegeven door de flexibilisering van arbeid. Denk hierbij aan de thuisbezorg-organisaties. 

  • In deze tijd manifesteert zich ook de geld ondernemer, zoals AirBNB bijvoorbeeld. Deze club worden minder gekenmerkt door een ‘tastbare’ dienst, maar door een hoog-toegevoegde waarde positie in te nemen in schakels tussen leveranciers en (vaak heel veel) eindklanten en daarvoor provisie in rekening te brengen. Een voorloper hiervan is eigenlijk het bankwezen, dat met geld van anderen de inleggers actief is in diverse markten.

Geen enkele ondernemer is natuurlijk hetzelfde. Wij willen dat de deelnemers van de Masterclass de krachten en vaardigheden herkennen die helpen bij het opzetten van een onderneming, maar eigenlijk ook breder: bij het ontwikkelen van je ondernemendheid.

Wat heb je nodig om te ondernemen?

Lef, energie, eigenlijk de eerder benoemde 21-st century skills en afhankelijk van de omvang van je bedrijf, zelfvertrouwen en communicatieve daadkracht. Hoe maak je anderen enthousiast voor jouw idee, product of dienst? Hoe krijg je dat voor elkaar? Door constant bezig te zijn met leren jezelf te verbeteren. Dat heb je nodig als je wilt ondernemen.

Waarom is het belangrijk dat basisschoolkinderen al in aanraking komen met ondernemen?

De basisschool is dé plek voor de start van de bewustwording omtrent ondernemen. Hier ontwikkel je eigenschappen en vaardigheden waarmee je in principe elke situatie aan kunt. Groep 8 van de basisschool is helaas nog teveel een ‘huiskamerproject’. 

“De schoolklas anno nu lijkt nog ontzettend op het schoollokaal in het Zuiderzeemuseum Enkhuizen. Aan de grote tafel zit de leerkracht en de kinderen leren met twee woorden spreken, gedragscodes en niet te vergeten de standaard (zaak)vakken. Het leren als zodanig staat nog altijd centraal, en nog veel te weinig de ontwikkeling van het individu. 

school enkhuizen

Hoe komt het dat kinderen niet wordt geleerd dat ze in hun leven constant door leermogelijkheden omringd worden in plaats van dat het leerwerk geclusterd is en in vakken wordt aangeboden? De Corona-omstandigheden vormen daar een mooie illustratie van.  Ouders klagen erover dat kinderen niet naar school kunnen/mogen. Maar wat kunnen de kinderen niet allemaal leren als omstandigheden veranderen? Breek uit het patroon en kijk om je heen. Biedt het ver- en herkennen van specifieke elementen van de 21e eeuw, bv. de pandemie die ons gijzelt, niet een interessante leerervaring? “

Het kan geen kwaad als de kinderen van die leeftijd een jaar lang worden uitgedaagd ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. En daar sluit het Masterclass programma naadloos op aan.

De meerwaarde van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Als eerste is het natuurlijk een uitdaging om de nieuwe generatie te laten kennismaken met ondernemen. Dat de leerlingen van groep 8 al naar de middelbare school gaan met een rugzak vol vaardigheden die zij in het leven wellicht nodig hebben. Praktische ervaring blijft natuurlijk de basis van onze rugzak! 

Voor de ondernemer is de Masterclass een goede gelegenheid eens in de spiegel te kijken en daarbij helpen de deelnemers je natuurlijk met originele ideeën, daadkracht tegenover je eigen aarzeling, verwondering tegenover luiheid als de ideeën maar niet willen komen. 

Wat geeft de masterclass jou als ondernemer?

In de 2e plaats het ervaren van de gretigheid van kids die iets gaan doen. Hoe ingewikkeld het voor hen ook is om te komen van idee naar plan. De plotselinge doorbraken daarbij. De open mind die bij veel volwassenen, inclusief mijzelf, toch hier en daar wel lijkt dichtgeslibd. Hoe vaak één drager van het idee – lang niet altijd de leverancier ervan - de motor van het team blijkt en anderen al weer fantaseren over iets nieuws. Dat dominante leiders vaak op zichzelf zijn aangewezen om het idee tot realisering te brengen, en vaak niet degene is met het sterkste geluid.

Daarbij is het enig om jezelf te dwingen je jargon thuis te laten en met heel eenvoudige woorden aan kinderen van 11/12 jaar het ondernemen bij te brengen en hen daarin te stimuleren. Het zal je als ondernemer verbazen wat je allemaal van de kids kunt leren als je ervoor open staat.”

Ben jij als ondernemer geïnspireerd? Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.