Blog

Leerkrachten tonen ondernemende vaardigheden

woensdag 20 mei 2020

Leerkrachten tonen ondernemende vaardigheden  

Lef, daadkracht en doorzettingsvermogen. Zomaar een greep uit de ondernemende vaardigheden die leerkrachten de afgelopen weken hebben getoond. De lessen werden in rap tempo getransformeerd tot online lessen. Zo konden de kinderen blijven leren en zagen ze ook de vertrouwde gezichten van hun lieve juf of meester.   

Dat is wel een complimentje waard! Ongekende wendbaarheid, inspelen op een snel veranderende wereld, dealen met onverwachte situaties en werken met digitale tools zoals Zoom, Teams of Classroom. Het ‘business model’ van basisscholen verschoof van offline naar online. Zo blijven ze ook tijdens deze roerige tijden van waarde voor hun leerlingen.   

   

Die vaardigheden komen ook aan bod in de Inspiratiesessie Ontluikend Ondernemen 

Ook nu de kinderen weer naar school gaan benutten de leerkrachten hun ondernemende vaardigheden. Wederom is het improviseren, flexibiliteit en wendbaarheid tonen in het aanpassen van het lesprogramma. Het doet een groot beroep op het doorzettingsvermogen, de creativiteit en het aanpassingsvermogen van de leerkrachten.   

De kinderen hebben ook ondernemende vaardigheden getoond. Ze draaien hun hand niet meer om voor een Zoom, Teams of Classroom sessie en werkten aan hun zelfstandigheid. Allemaal nuttige vaardigheden die passen bij de 21e-eeuwse vaardigheden. Het zijn ook vaardigheden die passen bij het ondernemerschap. Hoe leuk zou het zijn om ook de komende tijd aan de slag te blijven gaan met deze skills. Wij hebben daar een mooi programma voor: de Inspiratiesessie Ontluikend Ondernemen.   

In de inspiratiesessie, die ongeveer twee uur duurt, kruipen de leerlingen in de huid van ondernemers. Ze leren kansen spotten als een pro, berekenen hoeveel winst hun idee zal opleveren en hoe ze bijvoorbeeld hun product aan de man gaan brengen.  

 

Hoe ziet zo’n inspiratiesessie eruit  

De kinderen worden niet helemaal in het diepe gegooid. Ze hebben voor de les al een vragenlijst ingevuld zodat ze een beetje een beeld hebben gekregen bij ‘ondernemen.’ In het eerste deel van de les vertelt de ondernemer over zijn of haar ondernemersavontuur. Want ondernemen, dat is écht net gamen. De ondernemer gaat ook in gesprek met de klas. Via enkele vragen ontstaat er interactie met de groep.   

Het tweede deel van de sessie trappen we af met het bedenken van een tof bedrijfsidee. De klas wordt in groepjes opgedeeld. Ieder groepje gaat via een innovatieve werkvorm aan de slag met hun idee. Aan het einde van de les pitchen de groepjes hun start-up. Ze vertellen over de naam, aan wie ze het gaan verkopen en wat het gaat kosten. Want met je bedrijf wil je natuurlijk winst maken. 

 

Stiekem doen we het toch hiervoor 

De glimmende ogen, het aanstekelijke enthousiasme en de mooiste ideeën. Als ondernemers kijken we met trots naar de leerlingen. Het is zo leuk om te zien dat de leerlingen de 21e-eeuwse vaardigheden op een andere manier leren toepassen dan tijdens de lessen op school. Zo krijgen ze een beeld van hoe de vaardigheden in het echte leven worden toegepast. En als we de kinderen dan tegelijk kunnen inspireren een ondernemende houding aan te nemen zijn we natuurlijk extra blij.  

   

Hey leerkracht, wist je dit al?  

Lijkt het je leuk om jouw klas de Inspiratiesessie Ontluikend Ondernemen te laten ervaren? Neem dan contact op via info@ontluikend-ondernemen.nl of download de folder voor meer informatie

Goed om te weten:  

  • De inspiratiesessie is speciaal ontwikkeld voor groep 7 en 8 op de basisschool; 
  • De sessie wordt gratis aangeboden door Ontluikend Ondernemen; 
  • De les duurt circa 2 uur.  
  • Gedurende het hele schooljaar in te plannen.