Blog

OBS De Kernschool – Zaandam casestudy les 2

dinsdag 22 september 2020

De tweede les gaan de kinderen aan de slag met cultuur-doorbroken taakverdeling en een diepte-analyse voor hun startup. In de vorige les hebben we vanuit 20 ideeën vijf haalbare bedrijfsideeën gekozen. 

Met vrienden ga je wandelen, niet handelen

Op de ‘start-up markt’ spraken de kinderen met elkaar om teams te vormen. Het werd een mini-pitch festijn. Want hoe presenteer je je idee op zo’n manier dat de beste kandidaten zich achter jouw start-up scharen? Zie je de link met pitches van investeerders?

Sommige kinderen bleken een ster in het benutten van hun netwerk. Binnen no-time ontstond een team van 8 kersverse vrienden. Ze kennen elkaar soms nog maar een paar weken. Ook was er een Lone Wolf. Op deze basisschool voor nieuwkomers in Nederland was het gezegde ‘met vrienden ga je wandelen en niet handelen’ nog niet besproken. Tijd dus voor een kleine intro. De Masters stuurden bekwaam het proces bij en de teams werden samengesteld. 

Een YouTube imperium in wording en meer

De teams gaan aan de slag met een pizzeria, een YouTube-kanaal, een schoonmaak bedrijf, een restaurant en een make-up studio. Het stille verdriet was nauwelijks zichtbaar bij degenen die hun ideeën moesten laten varen; zij sloten zich gauw aan bij andere teams. Zo doen deze nieuwkomers dat: samen de schouders eronder zetten.

Wie kan er goed de baas ‘spelen’ ;) 

‘Wie gaat welke rol op zich nemen?’ deze vraag staat in les 2 centraal. De teams keken naar wie er goed kan koken, wie is creatief, kan goed rekenen, wie is de handelaar en kan de verkoop op zich nemen? En natuurlijk ook wie kan goed de baas spelen. Hier bedoelen we: ‘zijn’;). 

De kinderen stapten enthousiast in hun rol en begonnen met het uitdiepen van hun product of dienst. De Masters hadden een hele kluif aan het stil krijgen van de klas. Zo konden ze nog even uitleggen hoe je je product of dienst uitdiept. Een challenge voor de Masters want in een klas met nieuwkomers vergt dat best bijzondere didactische skills. 

De woordvoerders laten van zich horen

Taal staat centraal op de Kernschool. En juist daarom is ook dit keer de pitch een bijzonder onderdeel van de les. Per team komt de woordvoerder naar voren en vertelt wat ze vandaag hebben geleerd. De tips en tops komen spontaan: rustig praten; gebruik een luide stem; geef elkaar ruimte en de beurt om het verhaal te doen. Fluisterend werd gesproken over epileren. En dat de grapjes het verschil maken in het YouTube kanaal. De brommer van PizzaPo maakt geen geluid. En bussen, treinen en trams vormen de markt voor het schoonmaakbedrijf.

De directeur kwam op bezoek

Glimmend van trots stond de schooldirecteur de ontluikende ondernemers in stilte te aanschouwen. Zijn oog viel op de nieuwe sticker op het schoolbord: ‘Ondernemende School’. Scholen die het predicaat ‘Ondernemende School’ krijgen zetten zich in om een ondernemende houding en skills te ontwikkelen bij de leerlingen en schoolomgeving.

Meer weten over hoe je een 'Ondernemende School' wordt? Lees de brochure of neem direct contact op.